De pijn van people pleasen is voelbaar.
14.000 redenen overtuigden mij: hier moeten we wat aan doen.
Ik neem je mee in mijn LinkedIn reis, want eerlijk is eerlijk, schrijven leek me niet echt ‘mijn ding’.
In mijn studententijd vond ik ‘netwerken’ een vies woord
Bij Accenture vond ik ‘visibility’ een vies woord
En als ondernemer… vond ik marketing een vies woord
De ondertoon leek voor mij altijd: “kijk mij!” en “kijk hoe goed ik het doe”
Maar niets is minder waar, en het bleek een leerzaam pad voor me
Aangezien ik marketing altijd een vies woord vond, kun je je voorstellen dat ik het spannend vond om te beginnen met posten.
Het volgende had ik in ieder geval niet verwacht:
Met mijn eerste post op LinkedIn heb ik 14.000 mensen bereikt.
Tuurlijk: dat zijn niet allemaal people pleasers. Maar door de betrokkenheid van deze mensen die herkenning voelen bij ‘geen nee kunnen zeggen’, is de post zo zichtbaar geworden.
Ik omschreef wat er gebeurt bij people pleasers:
– Ja-knikken als iemand om hulp vraagt
– “Je bent ten slotte een goed mens”
– Maar eerlijk? Het is de angst die spreekt
Angst om:
– Niet aardig gevonden te worden
– Niet gewaardeerd te worden
– In een conflict te belanden
En die post kwam binnen… Ik kreeg talloze berichten van mensen uit mijn netwerk en op diezelfde dag plande ik nog een intake in.
En ik?
– Heb wederom bevestiging dat ‘nee’ zeggen voor sommigen een enorme uitdaging is
– Ben dankbaar dat ik de keuze heb gemaakt om pleasers te helpen.
Dus, marketing een vies woord? Als ik meer mensen mag helpen om gezonde grenzen te stellen, dan schrijf ik met liefde voorlopig nog even door.
In november heb ik nog één plek over voor iemand die wil afrekenen met over zijn/haar grenzen heen laten gaan.
In 10 minuten bellen erachter komen of jij ook last hebt van pleasen? Stuur me een berichtje.
—
Ik schrijf bijna dagelijks op LinkedIn over #peoplepleasen #grenzenstellen #neezeggen om je te inspireren weer tijd, ruimte en energie te maken voor jouw dromen.